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Case report: Surgical treatment of tinea capitis in childhood

Fungal infections of the scalp can cause kerion, pus-filled swellings, that may look like bacterial abscesses. We report on two children who underwent incision and drainage of their kerions under local and general anesthesia. This treatment was inappropriate: it carried the risk associated with gene...

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Bibliographic Details
Published in:Mycoses 2003-09, Vol.46 (8), p.333-336
Main Authors: Thoma-Greber, E, Zenker, S, Roecken, M, Wolff, H, Korting, H C
Format: Article
Language:English
Online Access:Get full text
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Summary:Fungal infections of the scalp can cause kerion, pus-filled swellings, that may look like bacterial abscesses. We report on two children who underwent incision and drainage of their kerions under local and general anesthesia. This treatment was inappropriate: it carried the risk associated with general anesthesia and surgery without providing the therapeutic chance linked to adequate antimicrobial chemotherapy. We recommend that children who are present at emergency departments with pus-filled swellings on the scalp should be referred to a dermatology unit where appropriate clinical and laboratory investigations and antifungal treatment can be provided, if considered adequate.Original Abstract: Tinea capitis kann zu Kerionbildung fuehren, eitergefuellten entzuendlichen Schwellungen, die an bakterielle Abszesse erinnern. Wir berichten ueber zwei Kinder, bei denen eine chirurgische Versorgung in Lokalanaesthesie und Intubationsnarkose ihrer Tinea capitis vor der Erstvorstellung beim Dermatologen stattgefunden hatte. Diese Form der Behandlung ist nicht nur ungeeignet, sondern beinhaltet auch die Risiken eines chirurgischen Eingriffes in Intubationsnarkose, ohne die Chancen einer adaequaten antimikrobiellen Chemotherapie zu eroeffnen. Wir empfehlen daher, dass Kinder, die sich in Notfallambulanzen mit eitergefuellten Schwellungen im Bereich des Kapillitiums vorstellen, einem Dermatologen zur klinischen und laboratoriumsmedizinischen Untersuchung und Einleitung einer antifungalen Therapie vorgestellt werden.
ISSN:0933-7407
DOI:10.1046/j.1439-0507.2003.00890.x