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Interleukin-1 haplotype and periodontal disease progression following therapy

. The purpose of this study was to assess the prognostic value of the IL‐1 haplotype on the progression of periodontal disease following therapy. 48 adult patients with untreated periodontitis harboring Actinobacillus actinomycetem‐comitans and/or Porphyromonas gingivalis were randomly assigned to r...

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Published in:Journal of clinical periodontology 1999-12, Vol.26 (12), p.810-813
Main Authors: Ehmke, B., Kreß, W., Karch, H., Grimm, T., Klaiber, B., Flemmig, T. F.
Format: Article
Language:English
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Description
Summary:. The purpose of this study was to assess the prognostic value of the IL‐1 haplotype on the progression of periodontal disease following therapy. 48 adult patients with untreated periodontitis harboring Actinobacillus actinomycetem‐comitans and/or Porphyromonas gingivalis were randomly assigned to receive full‐mouth scaling alone (control) or in combination with systemic metronidazole plus amoxicillin and supragingival irrigation with chlorhexidine digluconate (test). All patients received supportive periodontal therapy at 3 to 6 months intervals. In 33 patients, lymphocyte DNA was analyzed for polymorphism in the IL‐1A gene at position –889 and IL‐1B gene at position +3953. Overall, 16 of 33 patients (7 of 17 test and 9 of 16 control) carried the IL‐1 haplotype. 2 years following initial periodontal therapy, no differences in the survival rates of sites or teeth not exhibiting probing attachment loss of 2 mm or more compared to baseline, were found between patients who tested positive (85% sites, 53% teeth) and patients who tested negative (89% sites, 56% teeth) for the IL‐1 haplotype. The results indicated that the IL‐1 haplotype may be of limited value for the prognosis of periodontal disease progression following non‐surgical periodontal therapy. Zusammenfassung Interleukin‐1‐Haplothyp und Progression der Parodontalerkrankung nach der Therapie Der Zweck dieser Studie war es, den prognostischen Wert des IL‐1‐HapIotyps bezüglich der Progression einer Parodontalerkrankung nach der Behandlung zu bestimmen. Achtundvierzig erwachsene Patienten mit unbehandelter Parodontitis und Vorhandensein von Actinobacillus actinomycetemcomitans und/oder Porphyromonas gingivalis wurden randomisiert, entweder mit ausschließlichem Scaling des gesamten Gebisses behandelt (Kontrolle) oder in Kombination mit systemischem Metronidazol plus Amoxicillin und supragingivaler Spülung mit Chlorhexidin‐Diglukonat (Test). Alle Patienten erhielten in 3 bis 6‐monatigen Intervallen eine parodontale Erhaltungstherapie. Bei 33 Patienten wurde die DNA der Lymphozyten hinsichtlich Polymorphismus der IL‐1A‐Gene in der Position ‐889 und IL‐1B‐Gene in der Position +3953 analysiert. Ingesamt trugen 16 von 33 Patienten (7 von 17 Test und 9 von 16 Kontrolle) den Il‐1‐Haplotyp. Zwischen den Patienten die IL‐1‐Haplotyp‐positiv getestet wurden (85% Flächen, 53% Zähne) und Patienten, die negativ getestet wurden (89% Flächen, 56% Zähne), wurden zwei Jahre nach initialer Parodontalbehandlung keine Unters
ISSN:0303-6979
1600-051X
DOI:10.1111/j.1600-051X.1999.tb02525.x